Radial BigShot EFX
2009-08-07

W dobie błyskawicznego rozwoju i adaptacji technologii cyfrowych oraz zastosowania ich w muzyce, nadal wielu artystów opiera swój arsenał na pojedynczych analogowych efektach podłogowych – czyli tzw. puszkach. W tym miejscu można by zacząć wielki spór na temat wyższości cyfrowych procesorów sygnału (DSP) nad klasycznymi konstrukcjami analogowymi lub na odwrót, ale nie to jest celem tego artykułu, jest nim przedstawienie państwu urządzenia, które jest odpowiedzią na niemal wszystkie problemy użytkowników wspomnianych puszek.

Mimo szaleńczego rozwoju cyfrowej obróbki sygnału opartej na procesorach dźwięku, nawet najwięksi innowatorzy i producenci sprzętu cyfrowego jak Line 6 czy Korg posiadają w swojej ofercie pojedyncze efekty podłogowe. Każdy z nich jest oparty na przedwzmacniaczu pozwalającym kreować brzmienie w obrębie charakterystyki danego efektu. Korzystając z kilku tego typu urządzeń narażamy się na piętrzenie przedwzmocnienia sygnału, a co za tym idzie szumów emitowanych przez efekty, niezależnie czy z nich korzystamy czy pozostają wyłączone. W rezultacie różnica w czystości, dynamice oraz głośności gitary podłączonej do wzmacniacza bezpośrednio a podłączonej poprzez zestaw efektów jest kolosalna. Fenomenalnym rozwiązaniem w tej sytuacji są urządzenia kanadyjskiej firmy Radial. Firmę tworzy zespół najwyższej klasy specjalistów w dziedzinie konstrukcji efektów gitarowych, basowych oraz wszelkiego rodzaju rozwiązań mających na celu ułatwienie życia artystom na scenie jak i w studio.
Tym razem przyjrzyjmy się urządzeniu o wystrzałowej nazwie BigShot™ EFX. Jest to kontroler pozwalający nam na stworzenie dwóch niezależnych pętli sygnałowych. Każdą z nich możemy wykorzystać dwojako, otóż mamy możliwość utworzenia dwóch pętli efektów uruchamianych błyskawicznie przyciskami nożnymi jak i wykorzystać jedną z nich do „cichego” strojenia tunerem czy nawet skorzystać. Urządzenie jest całkowicie „przeźroczyste” dla sygnału dzięki technologii True-ByPass zapewniającej pełne odcięcie efektów od sygnału gdy z nich nie korzystamy, jednym z dowodów jest fakt, że nie wymaga żadnego źródła zasilania.

Podłączenie i pierwsze wrażenia

Radial BigShot™ EFX został wyposażony w sześć gniazd typu jack 1/4”, dwa z nich służą do podłączenia urządzenia ze wzmacniaczem oraz instrumentem a cztery kolejne do dowolnej konfiguracji dwóch pętli efektów. Do dyspozycji mamy przełączniki eliminujące zakłócenia sieci (GROUND LIFT) oraz funkcję wyciszenia jednej z pętli (MUTE). Możemy skorzystać z jednej lub z dwóch niezależnych pętli, w nich możemy zawrzeć efekty gitarowe. Co ciekawe, producent przewidział dla urządzenia również funkcję przełącznika ABY co daje nam możliwość podłączenia do gniazd pętli dwóch wzmacniaczy i korzystania z nich zamiennie.
Po pierwszym podłączeniu BigShot™ EFX okazuje się bardzo przyjemny w obsłudze, możliwości jakie nam oferuje są bardzo łatwo dostępne, podłączenie efektów do pętli nie stawia przed użytkownikiem żadnego problemu oraz, co bardzo ważne, jest wygodny, mimo niewielkiego rozmiaru rozstawienie przycisków jest „na każdą nogę”. Eliminacja zakłóceń związanych z zasilaniem efektów działa doskonale.

Podsumowanie

Firma Radial jest znana na całym świecie jako konstruktor i producent innowacyjnych rozwiązań dla muzyków i realizatorów najwyższej jakości. Od lat wyznacza kierunek w rozwoju urządzeń scenicznych i studyjnych. BigShot™ EFX to kolejny dowód na to, że Radial to światowy lider w branży. Urządzenie to gorąco polecam wszystkim użytkownikom efektów, którzy chcą zachować oryginalne brzmienie gitary i wzmacniacza bez jakichkolwiek strat w sygnale.

Za produktami Radial przemawia jeszcze jeden bardzo ważny argument – cena - urządzenie to możemy zakupić za jedyne 269zł !