NEXO STM - światowe realizacje, fakty, opinie
2013-05-27
NEXO rozpoczęło realizację dostaw pierwszych systemów modularnych z serii STM. Systemy tego typu można już spotkać w 18 krajach, na obiektach mieszczących widownię od 300 do 80 tysięcy słuchaczy. Są to sceny festiwalowe, stadiony piłkarskie oraz areny sportowe i obiekty teatralne. Oto kilka wybranych realizacji i faktów dotyczących NEXO STM:
Początek lata z NEXO STM
To był ostatni koncert w karierze artysty, który odbył się w Royal Albert Hall w Londynie. Słynny niemiecki dyrygent James Last i jego orkiestra wyprzedali wszystkie bilety na dwie kolejne noce!
Firma nagłośnieniowa Sound Linear wykorzystała system NEXO STM, łącząc go z kolumnami M46 Main oraz subwooferami S118. Inżynier dźwięku Paddi Addison stwierdził: „To bez wątpienia najlepszy system jakiego kiedykolwiek używała orkiestra Jamesa Lasta”.
Stadionowa instalacja NEXO STM, zrealizowana przez Morris Light and Sound
Morris L&S wykorzystało system NEXO STM na stadionie piłkarskim w celu nagłośnienia jednego z topowych amerykańskich artystów - Kenny'ego Chesneya. Według prezesa Morris, Davida Haskela był to najlepiej brzmiący system jakiego kiedykolwiek używał na obiekcie sportowym tego typu.
Chesney odbywa właśnie trasę promującą jego najnowsza płytę „No Shoes Nation”. Jak dotąd zaplanowano 17 stadionowych koncertów dla publiczności rzędu 80 tys. słuchaczy. Zastosowany system nagłośnieniowy został opracowany przy kooperacji inżynierów NEXO oraz zespołu Morrisa, będącego pierwszym użytkownikiem STM pochodzącym z Ameryki Północnej. Dzięki temu, możliwe było poruszenie wszystkich aspektów technicznych instalacji. Szczególny nacisk położono w tym przypadku na system zdalnej kontroli NeMo.
Morris dysponuje bardzo rozbudowanym systemem: 68 kolumn M46, 80 kolumn B112, 48 subwooferów S118 – zasilanych 22 rackami NUAR. System STM jest dodatkowo wspierany przez kolumny S12s i PS10s, a także dwadzieścia cztery monitory liniowe 45°N-12.
NEXO STM dostępny już na pięciu kontynentach
Systemy NEXO STM są już dostępne na całym świecie - od Paryża aż po Melbourne! Można je znaleźć w Techno Son w Meksyku, Arto w Belgii, Capital Sound w Wielkiej Brytanii oraz Tokyo Onken w Japoni. Oto wybrane opinie inżynierów, korzystających z NEXO STM:
„Miernik z przodu wskazuje 105dB, a Ty wciąż możesz swobodnie prowadzić rozmowę telefoniczną stojąc na scenie.”
„To bardzo muzyczny system, pokrywający bardzo dobrze przestrzeń. Jego zasięg jest ogromny, co sprawiło że nie musieliśmy stosować dodatkowych stref.”
„System frontowy był praktycznie niesłyszalny na scenie. Doskonała izolacja akustyczna tych dwóch stref umożliwiła bardzo precyzyjną konfigurację monitorów i stworzyła artystom perfekcyjne warunki odsłuchowe.”
Kompilacja NEXO STM i GEO
Wielki finał jednego z najpopularniejszych norweskich TV Talent Show, Norwegian Idol, musiał sprostać wymaganiom akustycznym 7-tysięcznej publiczności oraz pokryć dźwiękiem pierścień wokół okrągłej sceny.
Frontlite - nowy nabywca systemu STM i realizator nagłośnienia Norwegian Idol, zastosował kombinację dwóch systemów jednocześnie: Użył system liniowego STM oraz GEO T, zestawionych z subwooferami CD18.
„NEXO STM dysponuje charakterystyką brzmieniową, którą pokochałem już we wcześniejszych systemach NEXO GEO T” - stwierdza Sondre Saundhaug z Frontlite. „System jest bardzo elastyczny, co pozwala na łączenie go z posiadanym już sprzętem. Stanowi to o jego funkcjonalności i jest bezsprzecznie wielkim atutem STM.”
„W naszych realizacjach wykorzystaliśmy do tej pory systemy NEXO już 111 razy. STM to doskonały system, o wysokiej efektywności i bardzo łatwej obsłudze. Przez lata używałem serii GEO T, którą uwielbiałem. Przyznaję jednak, że STM to milowy krok w przyszłość. Osobiście realizowałem dźwięk na systemie GEO T prawie 300 razy, więc jego konfiguracja nie sprawia mi żadnych problemów. STM jest równie łatwy w użyciu i bez wątpienia jest moim nowym faworytem...”
Miksuj i łącz STM z... STM
Australia jest kolejnym miejscem, w którym można spotkać systemy NEXO STM. Port Fairy Folk Festival to festiwal z wieloma scenami, stawianymi przez firmę Monitor City. Poniżej kilka konfiguracji, na które zdecydowali się australijscy inżynierowie dźwięku:
- Scena 1: 5x M46 (fronty) + 5x B112 na stronę
- Scena 2: 4x M46 (fronty) + 4x B112 na stronę
- Scena 3: 3x M46 (fronty) + 3x B112 na stronę