Sposoby regulacji brzmienia, na przykładzie gitar Epiphone
2011-07-01

Fakt wynalezienia przez Les Paula gitary elektrycznej w roku 1940, w fabryce Epiphone był jednoznaczny z całkowitą redefinicją ówczesnego pojęcia muzyki. Zbudowano wtedy model Log. Jego konstrukcja opierała się na podłużnym, drewnianym, sosnowym klocku, do którego dołączone były połówki-atrapy pudła rezonansowego. Odstąpiono od pojedynczego pickupa na rzecz układu, składającego się z dwóch ręcznie wykonanych przetworników, umieszczonych odpowiednio w miejscu łączenia gryfu z korpusem oraz przy mostku. Stworzone wiele lat temu rozwiązanie po dziś dzień inspiruje muzyków na całym świecie.
 
Oczywiście, wraz z upływem czasu i rozwojem gitarowych technologii stało się jasne, że pewne rzeczy należy ulepszać. Pójście tą drogą zaowocowało produkcją gitar, w których gryf był już oddzielnym elementem, łączonym z korpusem przy pomocy śrub bądź kleju. W celu eliminacji zakłóceń zaczęto stosować pickupy typu humbucker. Ta technologia pozwalała również uzyskać szersze spektrum brzmieniowe instrumentu.
 
Dostępne dziś gitary, oferują bardzo duży zakres brzmienia, które można dowolnie kreować, przy pomocy potencjometrów Volume, Tone oraz przełącznika pickupów. Marcus Henderson i Jimmy Jackson opowiadają o tym, w jaki sposób korzystać z możliwości dzisiejszych instrumentów. Poniższe materiały wideo przedstawiają dwa, odrębne spojrzenia na kwestię regulacji brzmienia w gitarze.
 

 



Zobacz również

Następny news Poprzedni news