Audix CX 212B
2011-09-26

Audix CX 212B

Mikrofon o zmiennej charakterystyce kierunkowej

 

- Klasyczny amerykański design o doskonałych parametrach akustycznych

 

Audix produkuje wielkomembranowe mikrofony pojemnościowe od bardzo dawna. Jednak ich popularność zawsze pozostawała w cieniu mikrofonów dynamicznych z serii D (stosowanych do nagłośnienia perkusji) oraz mikrofonów z serii Micro. Na początku lat 90-tych, firma zaprezentowała alternatywne rozwiązanie, którego cena była bardzo korzystna i dobrze wypadała na tle wartości ówcześnie produkowanych mikrofonów studyjnych. Ciężko było nabyć mikrofon wysokiej jakości, w cenie nieprzekraczającej 1000$. Wkrótce po ukazaniu się pierwszych modeli CX-111, mit o drogich mikrofonach został złamany, gdyż wartość nowej serii CX nie przekraczała 600$, a jej osiągi dorównywały tym oferowanym przez współczesną, wielkomembranową konkurencję.

Podejście poglądowe

Nowy mikrofon pojemnościowy CX-212B, posiada zmienną charakterystykę. Użytkownik może wybierać pomiędzy kardioidą, wszechkierunkowością oraz ósemką. Dodatkowo, istnieje możliwość skorzystania z wbudowanego filtru górnoprzepustowego, który bardzo łatwo pozwala pozbyć się wszystkiego, co jest poniżej 300Hz.

 

Rys. 1.1

 

Mikrofon, podobnie jak inne współczesne modele, dysponuje pasmem przenoszenia z zakresu 20Hz - 20kHz. W trybie kardioidy, charakterystyka amplitudowo-częstotliwościowa mikrofonu opada poniżej 60 Hz oraz posiada wybrzuszenie w okolicy 12kHz (rys.1.1). Tryb wszechkierunkowy wygląda podobnie, jednak pojawia się mały dołek w okolicy 10kHz.

 

Podstawowe parametry mikrofonu:

  • impedancja równa 120 Ohm
  • czułość: 10mV /Pa 1kHz
  • poziom szumu: 19dBA
  • stosunek sygnału do szumu: 75dB
  • max SPL: ≥133dB
  • skuteczność: 114 dB

 

Konstrukcja, obudowa, wykończenie

Obudowa mikrofonu jest długa na 16.5 cm oraz posiada średnicę równą 5 cm (rys. 1.2). Wykonano ją ze stopy cynku i aluminium oraz pokryto, czarnym, satynowym lakierem. Dzięki temu, mikrofon sprawia wrażenie solidnej, ergonomicznej konstrukcji, która może być stosowana w najbardziej wymagających sytuacjach. Najmocniej jednak zaskakuje masa CX-212B. Bowiem mikrofon waży zaledwie 366 gramów!

Mikrofon posiada kapsułę o średnicy 1.37" oraz pozłacaną membranę (1.08"), którą otoczono podwójnie plecionym koszem. Brak transformatora pozwala znacznie zredukować poziom zakłóceń generowanych przez urządzenie. W zestawie znajduje się aluminiowa walizka oraz antywstrząsowy kosz. Byłem zaskoczony brakiem twardego uchwytu. Okazuje się, że można go dokupić jako opcję za niecałe 10$. Biorąc pod uwagę masę mikrofonu uważam, że obecność sztywnego uchwytu w standardzie, mogłaby okazać się pomocna przy pozycjonowaniu mikrofonu w zagęszczonych i ciasnych sytuacjach scenicznych.

 

Rys. 1.2

Brzmienie

CX-212B zdecydowanie należy do grupy mikrofonów szerokim zastosowaniu. Posiada bardzo naturalne brzmienie. Mała wypukłość w okolicy 12kHz sprawia, że nie stroni od wyraźnej dawki wysokich tonów. W niektórych przypadkach (np. nagłośnienie instrumentów dętych) można ją bardzo łatwo zredukować, dokonując drobnej korekcji na mikserze.

Mikrofon jest bardzo precyzyjny i obdarzony niezwykła głębią. Doskonale oddaje charakter instrumentów akustycznych takich jak smyczki oraz zestawy orkiestrowe. Idealnie sprawdza się również podczas nagłaśniania występów wokalnych oraz chórów. W kwestii nagłośnienia perkusji (overhead), mikrofon zdecydowanie lepiej radzi sobie z brzmieniem popowym i jazzowym. W przypadku mocnego grania rockowego, CX-212B nadaje brzmieniu pełnego, przestrzennego charakteru.

Zaskakujące jest to, że przy bardzo drastycznej korekcji (wycięciu) górnego pasma, mikrofon może być swobodnie stosowany do nagłośnienia stopy. Taką formę, bardzo często stosuje mój współpracownik J. Christopher Hughes przy profesjonalnym nagrywaniu muzyki w stylu rough-and-ragged Americana.

Mimo wszechobecnej tendencji do uzyskiwania lekko vintagowego brzmienia, CX-212B jest mikrofonem, który w żaden sposób nie koloryzuje dźwięku, pozostając precyzyjnym i realistycznym rozwiązaniem.

 

Podsumowanie

CX-212B jest zdecydowanie mikrofonem z "górnej półki", który nie stosuje żadnych sztuczek aby bronić się jako w pełni profesjonalne urządzenie. Dzięki zmiennej charakterystyce kierunkowej wachlarz zastosowań tego sprzętu jest bardzo szeroki, a co za tym idzie jego obecność w większości riderów nie powinna nikogo zaskakiwać.


Warto również wspomnieć o CX-112B, który jest młodszym bratem testowanego mikrofonu, posiadającym kardioidalną charakterystykę kierunkową, wbudowany filtr oraz możliwość włączenia redukcji sygnału. W skład zestawu, w którym jest oferowany wchodzi drewniana walizka oraz sztywny uchwyt. Jego osiągi to właściwie wierna kopia parametrów CX-212B w trybie kardioidy.

 

Jako wielki fan produktów Audix uważam, że omawiany mikrofon jest doskonałym rozwiązaniem studyjnym, kościelnym i scenicznym. Jest sprzętem na tyle uniwersalnym, że ciężko go jakikolwiek sposób ograniczyć. CX-212B to urządzenie bardzo wszechstronne, które z powodzeniem znajdzie miejsce w niejednym riderze - zagości na wielu scenach oraz w studiach. Jest to profesjonalny mikrofon, dostępny w bardzo przystępnej cenie - doskonały wybór dla wszystkich, którzy cenią sobie pewność, doskonałe brzmienie oraz wszechstronność i użyteczność.

 

- Chciałbym podziękować J. Christopherowi Hughesowi za pomoc, włożoną pracę oraz użyczenie doskonałego ucha, podczas przeprowadzania tego testu - Paul Vnuk Jr.


Powiązane produkty

Audix CX-212

Audix CX-212

Specyfikacja: Typ przetwornika: Pojemnościowy (podwójna złota membrana) Pasmo przenoszenia: 30Hz - 20kHz Charakterystyka: Kardioida; ósemkowa; dookólna Impedancja: 200 Ohm Czułość: dookolna: 11mV / Pa @ 1k; kardioidalna: 16 mV / Pa @ 1k; ósemkowa: 11 mV / Pa @ 1 k Wymagane zasilanie: 48-52V phantom Max. SPL: 132dB Boczny przełącznik wyboru charakterystyki Wykończenie: Mosiądz pokryty czarną farbą Waga: 480 g Długość: 172 mm