Line 6 M9 Stompbox Modeler - gitarowy podłogowy procesor efektów z looperem
2010-06-01
Po testach Digitecha i Boss-a przyszedł czas na kolejnego gracza na rynku multiefektów podłogowych – mowa oczywiście o Line 6. Wszystkim znany producent bardzo popularnego POD-a ma do zaproponowania małe i wiele mogące urządzenie – M9 Stompbox Modeler.
Maciek Kowalewski
Jest to mniejszy brat M13, różniący się już na pierwszy rzut oka ilością przycisków. Jedną z idei, jaka przyświecała konstruktorom testowanego sprzętu było uzyskanie stosunkowo niewielkich rozmiarów urządzenia, możliwie małych z uwagi na całą stronę mechaniczną. To się zdecydowanie udało, jak na 7 nożnych przycisków M9 zajmuje naprawdę mało miejsca, a jeszcze dalej idąca miniaturyzacja nie miałaby sensu - w mniejsze guziki nie byłoby już tak łatwo trafić.
Hardware Line 6 M9 jest sterowany za pomocą siedmiu dużych, metalowych kontrolerów znajdujących się w górnej części. W prawym rogu łatwo zauważyć niewielki ekran LCD, na którym wyświetlane są wszelkie potrzebne informacje. Do sterowania menu systemu dedykowanych jest sześć pokręteł (z których jeden pracuje też jako guzik), zainstalowanych zaraz pod nim.
W tylnym panelu zamontowano wszystkie wejścia i wyjścia, jakie ten multiefekt posiada. Jest to zestaw pierwszej potrzeby, rozszerzony o kilka dodatków. Oprócz gniazda zasilania znajdują się tu złącza MIDI (IN/OUT), wejście na dwa pedały ekspresji oraz podwójnie INPUT i OUTPUT, czyli w stereo! Z tego faktu na pewno klawiszowcy się ucieszą;)
W kwestii obudowania urządzenia wszelkimi częściami stałymi nie ma absolutnie nic do zarzucenia. Układ elektroniczny znajduje się w bardzo solidnej, metalowej skrzyni, zbudowanej dodatkowo w sposób absolutnie wykluczający możliwość zniszczenia jej podczas normalnej pracy. Przyciski są przykręcone naprawdę mocno, a wyświetlacz i kilka mniejszych plastikowych potencjometrów chroni niewielka metalowa rama, na której but grającego podczas przypadkowych ruchów wyląduje najpierw.
Software Na początek jedna bardzo ważna uwaga – jak sama nazwa wskazuje, M9 nie posiada symulacji wzmacniaczy, kolumn ani preampów. Tak naprawdę dostajemy zamknięte w jednej obudowie algorytmy inspirowane ponad stoma efektami. Wśród nich znajdują się programy imitujące większość najpopularniejszych kostek, w tym oczywiście też tych spod znaku Line 6. Nie zabrakło wśród nich odwołań do takich produktów jak DL4, DM4, FM4, MM4, Verbzilla czy też Echo Pro, pełną ich listę zamieściłem na samym końcu artykułu.
Podstawą dobrej zabawy z M9 są tzw. sceny. Każdy z nożnych przycisków posiada lampkę przyjmującą kolor zależny od aktualnie wybranego efektu – odpowiednio zielony dla delay-ów, niebieski dla algorytmów modulacyjnych, purpurowy dla filtrów, żółty dla przesterów oraz pomarańczowy dla pogłosów. Ponieważ w jednym momencie działać mogą aż trzy efekty, kolejna trójka czeka w odwodzie gotowa do pracy, oznaczona właśnie tymi kolorami. Sceną natomiast nazywa się cały, gotowy układ wszystkich przycisków, z przyporządkowanym do każdego działaniem. Takich konfiguracji jest możliwych do ustawienia aż 24, a przywołać je bardzo łatwo nadeptując na dwa sąsiadujące przyciski jednocześnie. W ten sposób układ barw się zmienia i orientowanie się w aktualnie działającym aranżu nie stanowi problemu. Pozwala to w zasadzie na ustalenie do 24 oddzielnie skonfigurowanych multiefektów w jednym – fajnie, prawda?
Ustawieniami każdej z symulacji sterujemy za pomocą wspomnianych już wcześniej sześciu potencjometrów znajdujących się w prawym górnym rogu ekranu – wszystko odbywa się bardzo szybko i intuicyjnie, ponieważ każda z gałek jest bazowo dedykowana do jakiejś cechy, nie ma potrzeby „skakania” strzałkami po menu. Wszystkie zmiany i konfiguracje możemy zapisywać na komputerze przy pomocy złącz MIDI i funkcji store. Co ważne, nie ma potrzeby zapisywania ustawień poszczególnych efektów za każdą zmianą – tak jak w przypadku realnych stompbox-ów nawet po odłączeniu zasilania wartość danej cechy pozostaje w ustawionej ostatnio pozycji.
„Na pokładzie” urządzenia znajduje się dodatkowo kilka niezbędnych funkcji, takich jak m.in. true bypass czy też tuner. Wywołuje się go przez jednoczesne nadepnięcie innych dwóch kontrolerów, automatycznie wyciszając sygnał wyjściowy, co bardzo sprawdza się w praktyce. Kolejną bardzo przydatną opcją jest zaimplementowany looper, który umożliwia nagranie do 28 sekund frazy, zapętlenie jej i (co ważne) robienie nadgrywek (overdub-ów)! Mamy zatem do dyspozycji w pełni wyposażony układ, a nikomu, kto pracował kiedyś z taką pętlą nie trzeba mówić, ile daje to możliwości.
Brzmienie i wrażenia Efekty, z jakimi mamy do czynienia w tym multiefektcie brzmią bardzo naturalnie i dynamicznie. Przestery posiadają całkiem szeroki zakres regulacji gain-u, mamy sporo naprawdę ciekawych filtrów i efektów modulacyjnych ( tutaj M9 mocno plusuje), jest też cała paleta dowolnie konfigurowalnych pogłosów i linii opóźniających. Na kilku wzmacniaczach i gitarach, na których ogrywałem ten sprzęt brzmienie algorytmów było dość odmienne i charakterystyczne dla aktualnie używanego zestawu.
Podstawową zaletą Modeler-a jest łatwośc obsługi. Na niewielkim co prawda ekranie wiele informacji nie mieści się na raz, ale z drugiej strony są one sensownie poukładane i takiej wielkości, że ze spokojem można dostrzec opisy nawet w pozycji stojącej. Wyświetlacz świeci dodatkowo bardzo jasnym światłem, więc w warunkach scenicznych nie ma z nim problemu. Wszystkie opcje, takie jak tuner, nabijanie tempa w przypadku delay-ów, looper czy też wywoływanie scen wymagają jedynie użycia nogi.
Podsumowanie Jak wszyscy wiedzą, jakość cyfrowych efektów poprawia się błyskawicznie i bardzo rzadko już „trąci cyfrą”, a opisywany Line 6 jest tego najlepszym przykładem. W końcu to... Line 6, autor całej rewolucji w świecie gitarowym :-) To co wyróżnia technologią tego producenta to doskonała dynamika. Line 6 M9 Stompbox Modeler pozwala w bardzo małych rozmiarach zamknąć niezwykłą ilość brzmień, dzięki czemu można zamienić niezbyt praktyczny układ stomp-boxów na jedno urządzenie, zyskując zdecydowanie na miejscu na scenie i w bagażniku oraz porządkując wszelkie zachcianki barwowe według upodobań.
Specyfikacja:
- Ponad 100 efektów, działających do trzech jednocześnie
- Dedykowane potencjometry kontroli parametrów
- Możliwość stworzenia i zapisania 24 przez użytkownika
- Fukcja Tap tempo
- Looper z możliwością nagrania 28 sekund materiału
- Wbudowany stroik chromatyczny
- Metalowa obudowa i przełączniki nożne
- MIDI in/out
- Wejścia 1/4" mono lub stereo
- Wyjścia 1/4" mono lub stereo
- Dwa złącza 1/4" na pedały ekspresji
- Bypass: True Bypass lub DSP
- Możliwość podłączenia opcjonalnych pedałów EX-1 Expression Pedal
Test pochodzi z portalu e-gitara.net.pl
Lista efektów
Delay Line 6 M9 Stompbox Modeler (19)
- Digital Delay
- Analog Echo
- Analog w/ Mod
- Tape Echo
- Tape Echo Dry Thru
- Multi-Head
- Sweep Echo
- Sweep Echo Dry Thru
- Reverse
- Tube Echo
- Tube Echo Dry Thru
- Lo Res Delay
- Digital Delay w/ Mod
- Stereo Delay
- Ping Pong
- Dynamic Delay
- Auto-Volume Delay
- Echo Platter
- Echo Platter Dry Thru
Modulation Line 6 M9 Stompbox Modeler (23)
- Opto Tremolo
- Bias Tremolo
- Phaser
- Dual Phaser
- Panned Phaser
- U-Vibe
- Analog Flange
- Jet Flanger
- Analog Chorus
- Tri Chorus
- Pitch Vibrato
- Panner
- Rotary Drum
- Rotary Drum/Horn
- Dimension
- Ring Modulator
- Barber Pole Phaser
- Frequency Shifter
- Script Phase
- AC Flanger
- 80A Flanger
- Pattern Tremolo
- Clean Octave
Distortion Line 6 M9 Stompbox Modeler (17)
- Tube Drive
- Screamer
- Overdrive
- Classic Distortion
- Heavy Distortion
- Colordrive
- Buzz Saw
- Facial Fuzz
- Jumbo Fuzz
- Fuzz Pi
- Jet Fuzz
- Line 6 Drive
- Line 6 Distortion
- Sub Octave Fuzz
- Octave Fuzz
- Boost Comp
- Volume Pedal
Kompresory i EQ Line 6 M9 Stompbox Modeler (12)
- Blue Comp
- Blue Comp Treb
- Vetta Comp
- Vetta Juice
- Tube Comp
- Noise Gate
- Graphic EQ
- Studio EQ
- Parametric EQ
- 4 Band Shift EQ
- Mid Focus EQ
Filtry Line 6 M9 Stompbox Modeler (26)
- Tron Up
- Tron Down
- Seeker
- Obi Wah
- Voice Box
- V Tron
- Throbber
- Spin Cycle
- Cornet Trails
- Slow Filter
- Octisynth
- Synth-O-Matic
- Attack Synth
- Synth String
- Growler
- Q Filter
- Vetta Wah
- Fassel
- Weeper
- Chrome
- Chrome Custom
- Throaty
- Conductor
- Colorful
- Smart Harmony
- Pitch Glide
Pogłosy Line 6 M9 Stompbox Modeler (12)
- '63 Spring
- Lux Spring Reverb
- Vintage Plate Reverb
- Room
- Chamber
- Hall
- Ducking
- Octo
- Cave
- Tile
- Echo
- Particle Verb
Powiązane produkty
Specyfikacja • Ponad 100 efektów • Do trzech efektów działających jednocześnie • Dedykowane pokrętła do kontroli parametrów każdego z efektów • Możliwość stworzenia i zapisania 24 scen ustawień użytkownika (to jak mieć 24, kompletnie poustawiane pedalboardy na raz!) • Tap tempo • 28-sekundowy looper z dedykowanymi przełącznikami nożnymi (Record/Overdub, Play/Stop, Play Once, Undo/Redo, Half Speed, Reverse) • Wbudowany stroik chromatyczny •